Tuesday 2 June 2009

tetamu n renungan

Assalamualaikum...alhamdulillah bertemu kmbali d n3 kali ni...cite kami berjumpa dgn tetamu(sepupu) dr msia...perjumpaan yang singkat tapi penuh bermakna...dpat lepas kerinduan seketika...
borak2 n mdgar kabar kluarga n saudara2 d msia....alhamdulillah...all shat blaka..pertemuan yang mnjadi kenangan buat kami dsini...sesungguhnye -bertemu dan berpisah kerana Allah...insyaAllah pnjang umur n murah rezeki kita bertemu kembali...

amer, adam n azim dah dapat 'hadiah' dr abiy...sorang satu...wassalam...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

RENUNGAN...moga kita dapat amalkan n sampaikan kepada org lain....insyaAllah...

Apakah amalan masjid yang telah nabi hidupkan? Nabi telah membangunkan masjid Nabawi dengan empat amalan utama.

Pertama: Amalan Dakwah
Hidupnya Masjid Nabawi dengan amalan Dakwah. Sepanjang masa pasti ada halqah (sekumpulan) manusia yang berkumpul untuk menceritakan kehebatan dan kebesaran Allah. Membawa fikir manusia daripada kehidupan dunia yang sementara kepada kehidupan akhirat yang kekal abadi. Daripada nilai Mal (harta) kepada nilai amal.

Kedua : Amalan Taklim Taklum (Belajar dan mengajar)
Sekiranya tiada halqah dakwah, pasti ada sekumpulan sahabat yang sedang membacakan atau mengajarkan hadis-hadis atau sabdaan-sabdaan nabi saw. Proses belajar dan mengajar terbahagi kepada dua perkara iaitu perkara berkaitan hukum (masail) dan perkara berkaitan kelebihan-kelebihan amal (fadail amal).

Ketiga : Amalan Ibadat
Sepanjang masa juga akan ada sahabat yang sedang melakukan badat. Ibadat seperti solat-solat sunat, tilawatul Quran, zikir dan doa.

Keempat : Khidmat
Amalan keempat iaitu khidmat. Amalan khidmat juga sentiasa wujud di dalam masjid Nabawi.

Dengan keempat-empat amalan inilah, Masjid Al-Nabawi telah hidup dengan amalan sepanjang 24 jam. Dengan amalan-amalan inilah, cahaya (Nur) telah menerangi madinah bukan sekadar di Madinah, bahkan ke seluruh alam hingga hari kiamat.

No comments:

Pesanan untuk kaum isteri....


1. Sembahyang di awal waktu
2. Istiqomah taklem taklum
3. Istiqomah Quran dan zikir
4. Didik anak cara sunnah
5. Hidup sederhana
6. Keluar ke jalan Allah

6 perkara....

6 Perkara tu adalah merupakan sifat para sahabat, yang mana ia bukanla maksud kesempurnaan agama, tapi seandainye kita dapat amalkan 6 sifat ini, insyaAllah kita dapat amalkan keseluruhan agama dengan mudah..
1. Yakin dengan sebenar yakin akan kalimah Lailaha illallah,Muhammadur rasulullah.
2. Solat kyusuk dan khuduk.
3. Ilmu dan zikir
4. Ikram Muslimin
5. Ikhlas niat.
6. Dakwah dan Tabligh